Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

... bude raz omša z mobilu? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

"neviditeľnosť" techniky

je jej dôležitou vlastnosťou, a nejde len o neviditeľnosť fyzickú , ale aj "psychologickú". Určite sa nechceš sťažovať na zvukovú aparatúru v kostole, mikrofóny a reproduktory, alebo svetelnú tabuľu s digitálnym zobrazením čísla piesne. Ako malý chalan som bol fascinovaný mikrofónom na ambóne, lebo som sa s ním nikde inde nestretol. Potom mi zvuková technika zovšednela a stala sa pre mňa neviditeľnou.

V Blumentáli majú svetelný panel, kde vypisujú celý žalmový verš - je to rušivý prvok? Pre mňa nie, a je užitočný. Spevokol v ružinovskom Vincentovi spieva piesne publikované na internete - dalo by sa spievať pieseň z displeja mobilu - ale asi by to bolo príliš rušivé pre susediacich ľudí ("čo sa má počas omše čo hrať s mobilom!").

Ten holografický Ježiš je silná káva, ale hlavne je to niečo úplne odlišné od tých ostatných použití techniky - nepredstavuje pomoc, ale náhražku, je samoúčelný a preto neprijateľný.
 

holograficky JK

je mozno pritiahnuty za vlasy, ale to boli v istom zmysle aj biblicke vyjavy na stenach kostolov. Nakoniec, kolkokrat sa dnes stane, ze turisti vojdu do kostola, nie kvoli tomu k comu je urceny, ale napriklad Gouciho oltar ci chartersku modru, alebo chagalove vytraze... Ale asi nie o to ide. V pripade mojho prikladu je najrusivejsie "nacasovanie". Hrozila by zamena a ta je vazna aj v pripade symbolu slova.
 

jediná dynamika

počas omše má byť tá ľudská. Všetko ostatné - sochy, maľby, svetlo - má byť statické, aby ešte umocňovalo ľudskú účasť na slávení. Premietanie obrázkov, filmov, holografie je dynamický prvok, a preto rušivý.
 

nemyslíš

že je to vec názoru?
Možno sa naozaj bude v budúcnosti na bohoslužbe viac používať multimediálna technika.
Podobné otázky tu už asi boli pred prvou maľbou, pred prvým použitím drahých kovov atd...
 

nejde len o nazor

omsa je zvlastna udalost, nadcasova. Je za tym velmi vela. Napriklad i otazka miesta. Kostol je sakralny priestor, jeho portal je ako brana do ineho sveta. V tom zmysle je to nadprirodzeny priestor. Ak povies vec nazoru, tak to vyvolava odkaz na cloveka a na jeho schopnosti, ale nemoze to byt tak prave kvoli samotnej podstate omse - nie je to len jeho (ludsky) event, inak by si kludne mohol zajst na podnikovu party a bolo by to to iste.
... ten ASH ov argument o statickych prvkoch sa mi celkom pozdava. Len nie celkom v tom zmysle, ze nevyrusuje. Vyzdoba kostolov totiz ma iniciovat obrazotvornost i myslenie same. Ide asi skor o to k com to myslenie povedie.
No a k tym otazkam, ktore bolo treba vyriesit prv ako sa vyzdoba kostolov zacala realizovat len tolko, ze ano, boli a podobaju sa tej dnesnej. Lenze ta dnesna je nasa a dedovia co sa pominuli ju vyriesit nepridu.
 

 

Ty to berieš tak že, čím viac techniky sa využije pri bohoslužbe tým viac sa vzďaluje svojej podstaty? To akože keď by sme prekročili určitú hranicu vo využívaní techniky tak nedojde k premeneniu? Popíš to presnejšie lebo ti asi nerozumiem.
 

nemyslím

skôr ide o to, aby sa omša nestala kúzelníckym predstavením, ktoré pôsobí na zmysly trikmi s odvádzaním pozornosti... Omša asi má byť otvorená a priezračná, stretnutie toho ľudského viditeľného s tým Božím neviditeľným... Všetky ostatné prostriedky by mali byť podriadené tomuto účelu, aby neprekrývali tento základ a neodvádzali od neho pozornosť...
 

No a

s tým sa technika nevylučuje. Ale jej samotný príchod do kostola bude len pozvolný. A je to v poriadku. Čo nie je v poriadku je odchod ľudí z kostolov a to že to nie je pozvolné.
 

ja nie som proti technike

práve naopak, len musí pôsobiť "neviditeľne" - podporovať "z pozadia" konanie bohoslužby, nie ho nahrádzať. Nemám dojem, že by veľkoplošná obrazovka nad oltárom (nech by sa tam púšťali akokoľvek duchovné "veci") by bola prínosom.
 

Ale veď to je jasné

to s tebou súhlasím.
Navyše neviem si predstaviť ako by niejaká elektronická vec mohla nahradiť niečo z liturgie. Fakt ma nič nenapadá. Ale nahradiť papierový spevník mobilným telefónom to si viem predstaviť.
 

 

ano, dnes urcite. Prilis vela techniky liturgii urcite ublizuje. Ale to co plati dnes uz zajtra (50 - 100 rokov) nemusi. Jednoducho ta miera pouzitia je relativna ale pritom vzdy zavisla od toho ako sme veci schopni chapat (nechat prenikat sa ich vyznamom).
A potom su tu take veci ako univerzalita omse. Nemyslim si ze Treti svet bude rozmyslat o holografickej projekcii a nie to este o jej zavedeni do praxe.
 

Nemyslím si že

"Prilis vela techniky liturgii urcite ublizuje." Aspoň nepoznám žiadny príklad. Čo liturgii ubližuje nie je v tom že je málo alebo veľa techniky účastnej na priebehu bohoslužby, ale že je stále menej ľudí prichádzajúcich...
 

 

ano, ublizovat, nie je celkom presne a trochu to zvadza ku predstave boja. Lepsie by to vystihlo slovo obmedzovat.
... ta cast o mensom pocte veriacich, je uz dalsia a vzhladom k clanku aj koplexnejsia tema.
 

Ja som

samozrejme nemal v úmysle hrať sa so slovíčkami. Ale čo ak čiastočne odliv veriacich súvisí s tým že v cirkvi sa zastavil čas?
 

teraz vaham

pretoze sa tu zacina nova tema, ktora hoci s clankom suvisi mala by mat cestnejsie miesto akym je reakcia v podebe diskusneho prispevku.

V Cirkvi sa cas urcite nezastavil (stale to beriem figurativne) zastavil sa na Slovensku. Cirkev sa vo svojich dejinach stretla nie s jednym odchodom, ci odlivom pokrstenych a vzdy to pre nnu znamenalo prehlbenie pochopenia o sebe samej. Toto som musel napisat prv, nez poviem, ze je to v poriadku. Ina vec je ako nato budeme tearz reagovat. Len technikov teda urcite nie. Je fajn ze jestvuej Lumen, TVLux a kopec internetovych stranok, ktore krestanske posolstvo vedia zdokumentovat, ale to je len vychodiskova pozicia. Si celkom zivo pamatam na jedno ex tempore mojho profesora filozofie: Ak sa nieco udeje, redaktor zo spravodajstva pride najskor za vami (myslel filozofov), je preto pre vas zbytocne pozerat TV ak chcete pocut nejaky nazor.
V tom zmysle ma Ferko Miklosko pravdu, ak minule v rozhovere uviedol, ze politici su na Slovensku ovela tvorivejsi ako Cirkev.
 

Na súčasné trendy

v našom "západnom" kresťanskom svete len pozerám s otvorenou pusou a nestačím sa diviť. Tak isto na kopec vecí nemám svoj názor, lebo cítim že informácie na základe ktorých by som si mohol vytvoriť názor sú v mori inforácií a dezinformácií ťažko identifikovateľné. Ale tvoj názor, po určitých dovysvetleniach alebo aj bez nich, že odliv pokrstených z cirkvi je v poriadku, mi mimovolne nadvihol obočie.


A nemyslím si že diskusné fó
 

 

A nemyslím si že diskusné fórum je nedostojná poda pre akékoľvek motázky.
 

Odliv je v poriadku

ako konstatovanie, ako fakt, ktory sa deje a dial uz od apostolov a ak chces tak aj za Mojzisa. Nie je v poriadku ak narazas na moznost volby, lebo v nej je ano zivotu konstitutivne, na rozdiel od nie, ktore na ano parazituje. Teda ak to bolo inak pochopene tak sa ospravedlnujem.

Vobec som nechcel spochybnit dostojnost diskusie, islo mi skor o to, ze na temu o pricinach odlivu veriacich potrebujes najskor nieco ako solidnu analyzu, inak ti hrozi, ze sa dostanes tak 2mm pod povrch.
 

Prvej časti

nerozumiem čo chceš povedať.

Do diskusie ohladom odlivu veriacich ja nemám čím prispieť. Ako som už písal vyšie nie len že nemám solídnu analýzu, ale zo strohých údajov a názorov sa nedá jednoznačne vytvoriť názor na tento trend. Ak máš nejaký link ktoré analyzujú dovody tohto procesu, tak daj. Určite by to bolo zaujímavé čítanie.
 

 

Ide o to ze Cirkve ma univerzalne poslanie, z neho plynie fakt ze je pre vsetkych (odvolanie na poslednu vetu v Mt evanjeliu). Lenze realita je ina, nakoniec ani JKa nie vsetci mali hned za Mesiasa. Az ked prislo vzkriesenie a potom "ocistenie" (mozno lepsie by bolo prehlbenie), az potom prislo ohlasovanie. Jednoducho to vzdy chvilu trva, kym sa myslenim clovek dostane ku pochopeniu reality. A prave to som mal na mysli, ked som pisal o odlive, ako o "normalnom" jave. Myslenie druheho je plne dynamiky a vnutornych dialogov o ktorych ledva vieme a kde to este snaha o jeho formovanie. Ak clovek nechce, tak ti do kostola nepride. A ked ho tam nemas, tak nema sancu vypocut si, ze aky je bezboznik. (to bol pokus o sarkazmus) Na druhej strane, dnes nikto nemoze seriozne zahlasit ze naboznost je cloveku neprirodzena. Ak to chce niekto skusit, tak nech najskor zacne trochu listovat v modernej religionistike, pripadne dielami R. Otta alebo M. Eliadeho. Skor ci neskor sa k otazke viery v Boha dostane kazdy clovek. No a vtedy obycajne ide do tuheho. Bud v Boha verit zacne (Boh ano) ale ho odmietne (Boh nie). No a tu je ano v ovela vacsej presile. Svet je totiz vysledkom ano (faktu ze Boh je), jeho popretie by vobec nebolo mozne keby najskor nebol. Nic nevie popriet nic. Ani ateista nezacina (resp. nekonci) svoje presvedcenie (Boh nie) hned bez Boha - a theo znamena v greckom preklade -proti Bohu. V tom zmysle nie parazituje na ano.

Link na taku pracu ti nedam, lebo o ziadnej neviem. To co mam su vysledky hladania a uvazovania, ktore povstava zo studia a z rozhovorov s mojim skolitelom a priatelmi.
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Martin Ondráš: Proti komu vlastne ide použiť armádu minister Mičovský? 8 012
  2. Věra Tepličková: Liečiteľ Marian 2 746
  3. Miroslav Lukáč: Po policajnej akcii BÚRKA a VÍCHRICA príde asi HIROŠIMA a NAGASAKI. 2 248
  4. Peter Remeselník: Prečo polícia odmietla potrestať páchateľa, ktorý narazil autom do ľudí a ušiel ? 2 081
  5. Marián Huštaty: Kedy som sa stal alkoholikom? 1 996
  6. Miroslav Galovič: Kraj, kde nič nie je VI. Bardejov a Bardejovské kúpele. 1 672
  7. Patrik Farula: Kašlime na testovanie. Ale čo potom? 1 402
  8. Gabriela Uhlarova: Anarchistický sociopat 1 383
  9. Milin Kanuscak: Ľubomír Vážny v relácii na Telo znova pourážal Figeľa 1 360
  10. Jiří Ščobák: Všem ufňukancům, kteří si stěžují, jak jsou porušována jejich práva 1 154

Rebríčky článkov


  1. Roman Lechovič: Nestlé a genocída na deťoch
  2. Balázs Puskás: HOAX a dnešná doba
  3. Radoslav Tore: "priemer" náš každodenný.
  4. Michal Kováč: Ktorá profesia bude stále potrebná a dobre platená?
  5. Eduard Bartko: Sledovať spotrebu, rezervovať kapacitu alebo zapnúť a vypnúť? Aj takto sa dá šetriť v IT
  6. Ladislav Větvička: Igor Mažňak probudil Gustava. Probudi aji Jozefa?
  7. Martin Krištoff: Banky v eurozóne sprísňujú prístup k úverom kvôli obavám z pandémie
  8. Jozo Peric: V Chorvátsku dovolenkovalo o tri štvrtiny Slovákov menej ako vlani
  9. Matúš Ďuriga: Youtube podcasty
  10. Peter Slivovic: Hlasový asistent


Už ste čítali?